تغذیه سالم جهت جلوگیری از بیمارهای قلب و عروقی

آیا میدانید بیشترین علت مرگ و میر در کشور ما چیست ؟

آیا میدانید سهم کدام بیماری در هزینه های درمانی تحمیل شده به جامعه بیشتر است ؟

آیا میدانید در کدام بخش از بخشهای بستری در بیمارستان در سالهای اخیر بیمار بیشتری بستری شده است ؟

آیا میدانید سن ابتلا به کدام بیماری مرتباً در حال کاهش است ؟

بله درست حدس زده اید بیماریهای قلبی و عروقی متاسفانه در کشور ما سهم عمده ای از بار بیماریها را به خود اختصاص داده اند و سالیانه تعداد زیادی از هموطنان ما به بیماریهای قلبی و عروقی مبتلا می شوند ولی دلیل این همه زیان و خسارت چیست ؟ چرا با این همه پیشرفت در صحنه علوم و بخصوص پزشکی روز به روز شاهد افزایش تعداد این بیماران هستیم . علل زیادی در این امر دخیلند که در زیر به برخی از آنها می پردازیم :

1-تغییر الگوی مصرف مواد غذایی از غذاهای سنتی و ساده به غذاهای صنعتی ، فست فودها و غذاهای پر کالری

2-کاهش میزان فعالیت و تحرک بدنی به علت صنعتی شدن جوامع

3-چاقی و اضافه وزن

4-استعمال دخانیات

پس می بایست از عوامل خطر فوق پرهیز کرد

رعایت اصول صحیح تغذیه و داشتن برنامه غذایی مناسب کمک بسیاری در جهت کنترل بیمارهای قلبی و عروقی می نمایند .

راههای اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی :

-مصرف سبزیجات و میوه جات تازه و پر فیبر :

 سعی کنیم که هر روز حداقل 5-4 واحد از گروه میوه و سبزی استفاده کنیم – میوه هایی که با پوست قابل خوردن هستند را با پوست مصرف کنیم – در هر وعده غذایی صبحانه ، ناهار و شام از سبزیجات تازه یا سالاد استفاده کنیم ( سالاد با چاشنی های محلی مثل ابغوره ، آبلیمو ، نارنج و .. . مصرف شود )

-از مصرف غذاهای پر چرب بخصوص چربیهای حیوانی پرهیز کنیم ، پوست مرغ و ماهی ، چربی پیه و دنبه ، چربی همراه با گوشت قرمز از چربیهای بسیار مضر می باشند که می بایست از رژیم غذایی ما حذف شوند – روغن جامد را از برنامه غذایی خود حذف کنیم و به جای آن از روغن های مایع بخصوص زیتون و کلزا استفاده کنیم .

-غذاها را بصورت آب پز ، بخار پز یا کبابی مصرف کنیم ومصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانیم – در صورت نیاز به سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنیم .

-میزان مصرف نمک را در برنامه غذایی خود محدود کنیم ، نمکدان را از سر سفره حذف کنیم و هنگام طبخ غذا به جای نمک از سایر چشنی های طبیعی و دارچین ، لیموترش و .... استفاده کنیم .

- از مصرف غذاهای کنسرو شده پرهیز کنیم ، چون معمولاً حاوی مقادیر زیادی نمک وافزودنی می باشند .

-از مصرف غذاهای بیرون از منزل پرهیز کنیم این غذاها معمولاً با نمک و چاشنی فراوان  می باشند .

-نانهایی را مصرف کنیم که سبوس بیشتری داشته باشند مثل انواع نان خانگی که با گندم کامل تهیه می شوند ونان سنگک یا تافتون

- وزن خود را ماهیانه کنترل کنید و در جریان وزن طبیعی خود قرار داشته باشید ( بسیاری ازافراد چاق سالیان سال است که خود را وزن نکرده اند چون از وزن کردن خود وحشت دارند )

-مقدار غذای کمتری در هر وعده غذایی مصرف کنیم سعی کنیم قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشیم .

-بشقاب غذای خود را پر از برنج نکنید ، یک سوم بشقاب را به برنج ، یک سوم دیگررا به خورشت و یک سوم مابقی را به سبزی و سالاد اختصاص دهید .

- غذاهای حاوی کلسترول بالا مثل کله پاچه ، مغز ، زرده تخم مرغ(بیشتر از سه عدد در هفته ) ، کره حیوانی را از برنامه غذایی خود حذف کنیم .

- سعی کنید لبنیات خود را به صورت کم چرب استفاده کنید ( ماست کم چرب ، شیر کم چرب و .. )

-مصرف ماهی را در برنامه غذایی خود افزایش دهیم در هفته حداقل 3-2 وعده از ماهی و فراورده های دریایی استفاده کنیم .

-جهت تنظیم یک برنامه غذایی صحیح و اصولی با یک کارشناس تغذیه و یا یک رژیم شناس مشورت کنیم .

-از غذاهای سنتی ، مثل عدس پلو ، لوبیا پلو ، انواع آش ها بیشتر استفاده کنیم .

- فعالیت بدنی خود را افزایش دهیم ، سعی  کنید در هر روز حداقل 30 دقیقه را به فعالیت بدنی اختصاص دهید .

-مصرف نوشیدنی های گاز دار و شیرین را محدود کرده و به جای ان از نوشیدنی های طبیعی مثل دوغ ، آب ، شیر و یا آبمیوه طبیعی استفاده کنید .

-سهم غذاهای دریایی را در برنامه غذایی خود افزایش دهیم ، در هفته حداقل 2 مرتبه از ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنیم . ( از سرخ کردن ماهی اجتناب کنیم و آنرا بصورت کبابی یا آب پز مصرف کنیم )

-در صورت تصمیم به کاهش وزن پس از مشاوره با یک رژیم شناس به صورت اصولی از وزن خود بکاهید حداکثر کاهش وزن در هفته نیم تا یک کیلو گرم می باشد . در صورت استفاده از

رژیم  هایی غذایی غیر اصولی عوارضی مانند یبوست ، ریزش مو ، افتادگی شکم ، چین و چروک پوست ، ناراحتی کبد و کلیه و ... در کمین شما می باشند .

 

 

 

 

تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1395-8-25 8:51        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ